Selasa, 12 Mei 2009

Kuliah 3

PEGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN

Konsep Perubahan:

Bidang penyeldikan menjadi faktor paling utama untuk menyediakan manusia menghadapi cabaran masa hadapan.

Perubahan dalam pendidikan tidak dapat dielakkan.

Menurut oliver (1996)dalam buku The Management of Educational Change:A Case Study Aproach, perusahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding dengan kestabilan.

Perubahan yang berlaku kadangkala mewujudkan ketidakpastian.
Dalam pendidikan ketidakpastian mesti dielakkan kerana jika berlaku ia akan meruntuhkan generasi masa depan.


JENIS PERUBAHAN

Mengikut Dessier (1995),terdapat 4 jenis:
1. Perubahan ke arah peningkatan.
Perubahan ini memberi kesan kepada kompenan-kompenan tertentu dalam organisasi
seperti:
- Berlakunya perubahan dalam sturuktur organisasi.
- Memperkenalkan teknoogi baru.
- Mengadakan program pembangunan staf untuk tingkatkan komitmen&produktif
staf.
2. Perubahan strategi organisasi.
Melibatkan keseluruhan organisasi:
1. Mendifinasikan semua peranan organisasi
2. Perubahan nilai teras organisasi
3. Pembentukan semula misi
4. Perubahan struktur&strategi organisasi
5. Mendefinisikan semua staf dari segi tugas,peranan,tanggugjawab&sistem
ganjaran.

1. Perubahan Reaktif

Perubahan berlaku akibat tindak balas langsung daripada pelanggan dan pihak
berkepentingan (stokeholder).
- kepekaan pelangan dan stokeholders terhadap isu-isu persekitaran dan
etika memerlukan organisasi melakukan perubahan.
- Perubahan dari segi prosuder dan cara layanan pelangan hendaklah
dilakukan.

2. Perubahan akibat daripada jangkaan.
- Perubahan bukan desakan pelangan tetapi kerana terdapatnya kesedaran
dalam kalangan pengurusan yang perlu diadakan perubahan bagi memastikan
organisasi memperoleh kebaikan kompetiti.

Antara sebab perubahan:
1. Persiapan menghadapi pesaing yang akan muncul.
2. Persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan keatas kehendak pelangan
3. Penciptaan baru teknologi yang memerlukan organisasi berubah.
4. Persiapan nbagi menhadapi perubahan.
5. Perubahan dalam trend tenaga kerja.


PERUBAHAN ADALAH KOMPLEKS

Perubahan dikaitkan dengan proses Evolusi dan Revolusi

Evolusi
-Perubahan secara evolusi dikatakan sebagai perubahan yang menghasilkan kesan yang
sedikit dalam tempoh yang panjang.
-Menyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo.

Revolusi
-Perubahan yang pantas
-Perubahan yang akan meningalkan kesan yang membinasakan.

Kompleksiti atau kerumitan perubahan merupakan fokus bagi mendaatkan maklumat tenteng peubahan dan tindakan yang perlu diambil untuk mengimplementasikan perubahan.

Perubahan itu Multidemensi

-Sebarang keputusan yang diambiluntuk mengadakan perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan.
-Antara prtimbangan adalah untuk mengenal pasti semua demensi yang berkaitan dengan perubahan.
-Terdapat 6 demensi yang perlu difahami:

1. Tujuan perubahan
-Perubahan dirancang untuk mencapai tujuan tertentu.
-Antara tujuan perubahan adalah untuk mengadakan penambahbaikan terhadap sesuatu
keadaan atau sistem
-Perubahan dalam suatu sistem sedia ada melibatkan 2 jenis pindaan:
1. Perubahan peringkat pertama
- Perubahan yang dibuat untuk kembali kepada keadaan asal yang diinginkan
- Perubahan yang dibuat untuk mempertingkatkan pencapaian dalam sistem itu
tanpa mengubahnya.
2. Perubahan peringkat kedua
- Melibatkan pindaan yang drastik dalam aspek sesuatu sistem seperti
matlamat,kedudukan dan corak perhubungan sistem tersebut.
( Barrot&Rayboud 1998 )

2. Unit Perubahan
-Unit perubahan merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang.
-Unit-unit perubahan terdiri daripada :
1. Individu
2. Kumpulan/Pasukan
3. Jabatan
4. Organisasi
5. Sitem organisasi
6. Komuniti
-Dalam mengimplimentasi perubahan,unit perubahan akan beranjak daripada individu
(unit yang kecil)kepada organisasi (yang lebih besar)

3. Sifat Perubahan
-Doft (1983) berpendapat untuk menghasilkan perubahan pada unit yang lebih besar
(peringkat organisasi)perubahan ingkat yang lebih kecil (peringkat individu)
-Mengubah seseorang individu mestilah dilakukan dengan usaha mengubah sikap,
tingkah laku atau kedua-duanya sekali.

4. Maquitud perubahan
-Merujuk kepada sejauhmana perubahan diancang akan diimplimentasikan.
-Istilah seperti perubahan yang komprehensif,sistematik dan dalam skala yang besar
sering dikaitkan dengan usaha-usaha untuk melakukan perubahan yang memberi impak
yang besar.
-Menurut Chambers (1997),Perubahan dalam skala yang besar akan memberi hasilan
yang menarik tetapi sukar diimplimentasikan tetap tidak menunjukkan impak yang
signifikal.

5. Skop perubahan
-Skop terhadap sejauhmana penambahbaikan atau inovasi dalam perubahan dapat
ditentukan dengan menggunakan instrument penilaian.
-Hell dan Hold (2001) telah menghasilkan sat instrument tahap-tahap penggunaan
inovasi yang digunakan untuk mengenalpasti respond individu terhadap sesuatu
perubahan sikap dan amalan.

6. Jangkamasa perubahan
-Terdapat pandangan menyatakan bahawa perubahan memberi kesan berkaitan merupakan
perubahan yang berjaya diimplimentasikan berbanding perubahan yang memberi kesan
sementara.
-Ada pandangan berbeza dari segi hubungan masa dan kesan perubahan.
-Kattler(200)dalam kajian terapi jangka pendek telah mengenalpasti 3 jenis
perubahan yang dilalui oleh pelanggannya.
1. Perubahan yang berlaku secara spontan tidak memberi kesan yang mendalam.
sikap dan amalan seseorang itu akan kembali kepada asal sekolah kesan
perubahan itu, input.
2. Perubahan minima dikecapi setelah melalui penentangan awal
3. Perubahan yang berterusan merupakan perubahan yang stabil,progresif
dan kekal.
-Chambers (1977)meyatakan bahawa perubahan itu berbentuk kitaran dimana setiap
kitaran perubahan dijangka berakhir dalam tempoh 10 hingga 13 tahun.
-setiap kitaran bermula dengan tekanan dan diikuti dengan pengubahsuaian
yang diimplimentasikan.

MODEL PERUBAHAN

1. Model pengabungan Roger.
-proses inovasi bermula apabila masalah atau keperluan telah dikenalpasti.
-masalah atau keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan semasa, kerja makmal
atau jangkaan pembayaran nakan datang.
-Apabila masalah dikenalpasti,penyelidikan akan menyiasat permasalahan itu dan
bagaimana cara ia akan diselesaikan.Fasa ini melibatkan eksperimen dan ciptaan
yang banyak , seterusnya menghasilkan inovasi.
-Rogers(1995)mengakui bahawa inovasi tidak semestinya terhasil dan penyelidikan
inovasi mungkin terhasil daripada amalan prtaktikal dimana pegawai mencari
jawapan kepada permasalahan yang timbul.

1 ulasan:

  1. SELAMAT HARI GURU
    Selamat ber-Kajian Tindakan
    Selamat ber-Seminar

    BalasPadam